Op dit blog laat ik graag extra foto's zien die niet op mijn website te zien zijn. Soms een verhaaltje, een kijkje achter de schermen van de reportage, fotografie tips enz. Het zou leuk zijn als je een reactie achterlaat. Het is niet moeilijk. Je moet een profiel kiezen, openID/Url altijd goed. Voer gewoon je naam in en de rest spreekt voor zich. Kijk ook eens op mijn reguliere website: www.beeldvol.nl

zondag 2 oktober 2011

bokeh

Op uitnodiging van Annika van Photograffity ben ik lid geworden van een Fotoclubje op internet. Iedere zondag wordt er een thema geplaatst, waarna je een week hebt om de foto te maken.  Deze zondag moest ik mijn tweede inzending doen.  Het thema was "bokeh".  Voor outsiders, dit is een mooie benaming voor de bewuste onscherpte op de voor- en/of achtergrond van de foto.  Ik zeg nadrukkelijk bewust want het heeft niets te maken met onscherpte veroorzaakt door trilling/beweging.

En bokeh kan er heel verschillend uitzien, een en ander is afhankelijk van je instelling, van je lens, het licht etc.  In sommige afbeelding zie je wel eens allemaal rondjes of achthoekjes. Ik hou er wel van, geeft het wel iets levendigs.  Ben alleen nog niet bij machte om het precies te sturen.

Vanmorgen liep ik een beetje rond langs De Kil, op zoek naar een onderwerp. Wilde geen gewone foto van een mooi onderwerp, maar een mooie foto van een gewoon onderwerp.  Uiteindelijk heb ik een selectie gemaakt uit 3 om in te zenden.  De onderste is het geworden, die er niet uitsprong vanwege het bokeh, maar vanwege de mooie herfstkleuren. Precies zoals het was......herfstig met een heerlijk zonnetje. Om blij van te worden.

Voor de geinteresseerden, de eerste is gemaakt met mijn 150 mm. macrolens of F2,8,  de andere 2 met mijn Canon 50 mm. lens op F1.4.



1 opmerking:

Anoniem zei

Volgens mij is er verschil tussen bokeh en onscherpte. Bokeh gaat volgens mij over het licht dat je terug krijgt uit de onscherpte.. anyway... lekker bezig. Vind de laatste met de besjes erg fijn. Als een schilderij.

ps. Reacties plaatsen gaat niet echt fijn. Moet het bericht minstens 2 keer intikken